Hoe werkt dubbel clutchen bij een oldtimer?

In de wereld van klassieke auto’s is dubbel clutchen een essentiĆ«le vaardigheid voor het soepel schakelen in oldtimers met niet-gesynchroniseerde versnellingsbakken. Het lijkt het misschien een ingewikkeld proces, maar in werkelijkheid is het een kwestie van oefenen en vooral gevoel erbij krijgen. Maar hoe werkt dubbel clutchen bij een oldtimer nou precies? Laten we er iets dieper in gaan dit artikel.

Waarom moet je dubbel clutchen?

Voordat we de stappen van het dubbel clutchen bespreken, is het belangrijk om te begrijpen waarom dit nodig is bij niet-gesynchroniseerde versnellingsbakken. In tegenstelling tot moderne auto’s, waarbij de versnellingen worden gematcht, vereisen oudere versnellingsbakken handmatige synchronisatie door de bestuurder. Door te dubbel clutchen wordt het toerental van de transmissie gesynchroniseerd met dat van de motor. Hierdoor verloopt het schakelen soepeler en wordt slijtage aan de tandwielen verminderd.

Fiat 500 interior dubbel clutchen

Stap voor Stap: Hoe dubbel clutchen werkt

Benodigde tijd: 45 minuten

We gaan er in dit stappenplan vanuit dat de auto al is gestart en dat je er al even mee hebt gereden. Dus gelukkig niet voorverwarmen, of een afslaande auto!

  1. Loslaten van het gaspedaal

    Voordat je begint met schakelen, laat je het gaspedaal los om het toerental te laten dalen. Dit zorgt ervoor dat de snelheid van de motor meer overeenkomt met die van de transmissie.

  2. Indrukken van het koppelingspedaal

    Tegelijkertijd met het loslaten van het gaspedaal, trap je het koppelingspedaal volledig in om de verbinding tussen de motor en de transmissie te verbreken.

  3. Schakel naar neutraal

    Zet de versnellingspook in de neutrale stand.

  4. Loslaten van het koppelingspedaal

    Laat de koppeling rustig terug opkomen. Dit stelt de transmissie in staat om vrij te draaien terwijl de motor op een lagere snelheid blijft draaien.

  5. Terug indrukken van het koppelingspedaal

    Trap de koppeling opnieuw in, voordat je naar de juiste versnelling schakelt. Dit zorgt ervoor dat de motor en de transmissie weer verbinding maken en dat de koppeling weer aangrijpt.

  6. Schakel naar de juiste versnelling

    Met de koppeling weer ingetrapt kan je nu naar de juiste versnelling schakelen.

  7. Koppeling op laten komen

    Nu laat je zoals bij een “gewone” auto de koppeling weer opkomen terwijl je een beetje gas bij geeft. Doe dit op gevoel en op je gehoor.

Kan je dubbel clutchen snel leren?

Het beheersen van het dubbel clutchen vergt oefening en geduld. Het is een kunst die tijd en toewijding vereist om te perfectioneren. Door consistentie na te streven, kunnen bestuurders een naadloze overgang tussen versnellingen bereiken, waardoor zowel de levensduur van de transmissie als de rijervaring worden verbeterd. Wil je het allemaal nog eens rustig bekijken in een filmpje? Bekijk het hier!

Conclusie: Dubbel clutchen is heel eenvoudig

Het dubbel clutchen blijft een vaardigheid die hoort bij liefhebbers van klassieke auto’s. Het is niet alleen een functioneel aspect van het rijden, maar ook een eerbetoon aan de rijke geschiedenis en het vakmanschap van de automotive industrie. Dus, de volgende keer dat je achter het stuur van een oldtimer met een niet-gesynchroniseerde versnellingsbak kruipt, dans mee op het ritme van de weg met het dubbel clutchen. Heb je het dubbel clutchen altijd zelf al eens willen ervaren? Neem dan contact met ons op!

Scroll naar boven